Posted by : MUZIKA OKUPLJA 19 новембар 2016



JOHN CARPENTER 2016, 03.11.2016., BEČ, STADTHALLE

Kada sam krajem maja kupila karte za ovaj koncert bilo mi je neverovatno da ih držim u rukama, a sama pomisao da ću videti čuvenog Johna Carpentera još neverovatnija. S obzirom da je situacija u Beogradu (u smislu stranih gostovanja zvučnih i aktuelnih muzičkih imena) najlošija u poslednjih petnaestak godina, već u maju je postalo jasno da će to biti jedini koncert ove godine na koji ću otići. Još malo nade se polaže u organizatore Exita, da će oni i dalje uspevati da dovode aktuelne zvezde, inače sem toga vratismo se na status crne rupe Evrope koju svi muzičari zaobilaze. Očigledno je sasvim jasno da ćemo ubuduće opet morati da pakujemo kofere i obilazimo susedne zemlje i gradove ako želimo nekog da čujemo i vidimo. Dok u Beču i Budimpešti ne bih mogla iz bogate koncetne ponude da izaberem na koje koncerte bih sve išla, ovde smo ostali zaglavljeni sa Acom Lukasom u Areni i sl, pa izgleda kao da nam je to najveći domet naših interesovanja u muzici. Za nas kojima to uopšte nije sfera interesovanja preostaje jedino da skupljamo novac za odlazak van Srbije kako bismo čuli i videli svetske zvezde. Ova tema je toliko čemerna da ne bih njome kvarila fantastični doživljaj onoga čemu sam prisustvovala.
Ispunjena sam neizrecivom srećom što sam imala priliku da genija horor/SF filmova i sjajnog muzičkog stvaraoca vidim uživo. Dok sam preslušavala njegove nove albume bila sam fascinirana činjenicom kako njegova muzika sjajno zvuči čak i kada nije pratnja nekom njegovom filmu. Posebno me oduševljava to što Carpenter kao priznati reditelj u poznijim godinama stvara i muzičku karijeru, što je nauk i podstrek svima kako karijera može krenuti i nekim drugim tokom i to vrlo uspešno. Nije nikakva tajna da je uvek sam pisao muziku za svoje filmove, i da doživljaj  gledanja istih nije samo u genijalnim kadrovima i napetim pričama, već i u tome da njegova muzika savršeno prati radnju filma i naglašava emocije tačno kada treba, a najbolje od svega je što počinje da živi svoj život i van filma. Većinu njegovih filmova sam toliko puta odgledala da znam čitave dijaloge napamet, svaki detalj svake scene i svaki ton koji je prati. Uz to imam i svoju listu najomiljenijih njegovih filmova bez obzira šta mislila kritika o njima. I ove godine, potpuno neočekivano, priliku da genijalnog stvaraoca svega toga vidim uživo!
John Carpenter nakon dva albuma Lost themes 1 i 2, po prvi put započinje svoju muzičku turneju, a pod nazivom Retrospective, što zaista i jeste. Na ovoj turneji smo svedoci i njegovog filmskog i muzičkog stvaralaštva. Uz sažeti prikaz filmova i najčuvenijih glavnih muzičkih tema, imamo prilike da čujemo i izdvojene teme sa oba nova albuma.
Uz prigušeno plavičasto svetlo koje osvetljava samo pozadinsko bioskopsko platno John Carpenter se pojavljuje na bini sa bendom kao poslednji u nizu, dočekan gromoglasnim aplauzom. Bez obraćanja i bilo kakve najave otpočinju prvi tonovi teme iz filma Bekstvo iz Njujorka. Usklađeno sa ritmom pesme u tačno određenom trenutku na platnu se pojavljuje grafički prikaz obrisa grada kakvim ga znamo iz filma, uz aplauz i oduševljenje publike. Muziku prate ponovo montirane ključne scene iz filma, upakovano tako da sve stane u par minuta koliko i traje glavna tema. Na isti način su odrađene teme i iz ostalih filmova. Teme sa albuma ne prate slike na platnu, John Carpenter je prepustio svakome od nas na volju i našoj mašti da razvija svoje slike.
Odmah nakon Njujorka selimo se u Los Anđeles, u Napadna policijsku stanicu 13. Tek po završetku ove teme John Carpenter pozdravlja publiku predstavljajući se i najavljuje jednu od tema sa albuma. Dobro je da nam je dao mali predah da možemo duboko da udahnemo nakon ovako snažnog i upečatljivog početka koncerta.
Nakon još jedne teme sa albuma sledi najava za ghost stories, spooky tales uz prve taktove muzike iz Magle, dok binu ispunjava gust dim u istom trenutku kada se to dešava i na platnu, uz burnu reakciju publike. Još se živo sećam kako je ceo red gledalaca bioskopa Balkan poskočio kada se zaklopio epni sat na početku filma.
Bez prethodne najave za narednu temu počinje ritam iz filma Oni žive, pauza, bend stavlja naočare za sunce (zaštitni znak tog filma), ponovo rif i ritam, u istim intervalima pauze i rifa ređaju se poruke iz filma na platnu Obey, Money is your god, Submit, Consume, a na svaku publika reaguje aplauzom. Ovaj film je i danas aktuelan svojom pričom i porukama koje nosi, sniman takoreći iz ruke već odavno ima status kultnog filma. Zamišljen kao SF, ali i danas kada se pogleda zapitam se da li je to baš totalni SF?
Najava za muziku iz filma Stvor prate gromoglasni aplauz i ovacije publike, veće nego za prethodne, verujem zbog pominjanja Morrricone-a kao kompozitora za ovaj film i uvoda u glavnu temu. Na sve scene iz filma koje se pojavljuju na platnu publika glasno reaguje, da li zbog samog filma, gadnih scena ili iz nekog drugog razloga koji mi nije baš jasan, jer je u svoje vreme film doživeo fijasko na blagajnama, da bi s godinama dobio status kultnog. Iako jako volim ovaj film, nisam očekivala ovakve reakcije publike, lepo je to čuti. Posle Stvora Carpenter je rešio da nas malo relaksira, predstavi bend i svog sina i najavi  teme sa novih albuma.
Uz Carpenterovu najavu muzike iz filma Noć veštica neko je u publici imao masku Michael-a Myers-a , što je izazvalo oduševljenje svih nas koji smo to mogli da vidimo, a i benda na bini, uz Carpenterovo odobravanje podignutim palcem uvis. Za kraj zvaničnog dela koncerta ostavljena odlična naslovna numera iz sjajnog filma U ustima ludila. Nakon toga sledio je gromoglasni i dugotrajni aplauz publike koja je na nogama. 
Prilikom izlaska na bis svi su ponovo ustali da pozdrave sjajnog Carpentera koji je otpozdravljao rukom i sve ovo je prilično potrajalo s obzirom na to da još uvek nije kraj koncerta. Bez najave počinje tema iz filma Princ tame, uz prve uvodne taktove na platnu u gro planu zombirani Alice Cooper i  Donald Pleasence u ulozi sveštenika. Još jedan od sjajnih horora genijalnog Carpentera. Zatim slede još dve numere sa albuma Lost themes, Virtual survivor i Purgatory. Za poslednju numeru dobijamo i upozorenje od Carpentera: „ Molim vas vozite pažljivo odlazeći kućama! Kristina je tamo!“, što je ujedno i najava za muzičku temu iz istoimenog filma kojom se završava ovo sjajno veče. Opet je cela sala na nogama uz gromoglasni aplauz dok se Carpenter i bend više puta poklanjaju oduševljenoj publici.
Turneja kojom nas je počastio John Carpenter je redak poklon koji ste mogli dobiti, sat i po tokom kojih ste se ponovo uverili u sjajno stvaralačko umeće ovog čoveka. Putovanje kroz jedinstven muzički i filmski doživljaj koji predstavlja istorijski trenutak u umetnosti kojem smo pristvovali.
Ivana Ranković
              Set lista:
·       Escape From New York: Main Title
·        Assault on Precinct 13: Main Title
·       Vortex
·        Mystery
·       The Fog - End Title
·       They Live - End Title
·       The Thing - End Title (Ennio Morricone cover)
·        Distant Dream
·       Big Trouble in Little China: Main Title
·       Wraith
·       Night
·       Halloween - Main Title
·       In the Mouth of Madness Main Title
 Bis:
·       Prince of Darkness - End Title
·       Virtual Survivor
·       Purgatory
·       Christine: Main Title

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -