EKV

Posted by : MUZIKA OKUPLJA 28 октобар 2015



EKV, uz album Iznad grada (2015)

Ove godine je objavljen je album Iznad grada, sa uživo snimcima sa koncerta iz 1993.god i pravi povod da uz slušanje istog napišem svoje misli o bendu EKV.
Nakon ovoliko godina od kada ih nema,  moram priznati da ih retko stavljam na play-listu. Nekako mi je potreban jak stomak da bih to uradila, jer me vraćaju u neka druga vremena, pojedine pesme u  bolja ali neke i u gora vremena od današnjih, a uz to ide i prigušena žal što ih više nema...i tek kada sve to potisnem onda smognem snage da zavrtim po neku njihovu pesmu.

Pre par godina na Beerfestu je nastupao tribute bend IQV, koji su dobro zvučali i trudili se da budu verne kopije. Tek sa njihovim nastupom, tek sa živim zvukom nečega što godinama unazad nisam čula, knedla u grlu, nisu momci loši, ali boli spoznaja koliko nam EKV ustvari nedostaju na sceni i kolika je praznina ostala. 

Kad počnem da vrtim sećanja unazad, stignem prvo do albuma Ekatarina velika i mog prvog susreta sa njima. Pamtim svoju opčinjenost prvo pesmama Modro i zeleno i Zaboravi ovaj grad, a tek nakon n-tog slušanja moj favorit postaje pesma Olovne godine, što i danas smatram savršenim spojem teksta i muzike. Pesma Oči boje meda koja bila i ostala veliki hit nikada nije bila moj favorit, ali sve pesme sa tog albuma su toliko dobre da se vinil izlizao od beskrajnog broja preslušavanja. 

Pošto  ovo  nije njihov prvi album, počinjem potragu za prvencem, albumom Katarina II, jer sam u međuvremenu negde već čula Aut i Radostan dan. Uz veliku sreću sa radija sam uspela da ih snimim na audio kasetu, kao i pesme  Jesen i Vrt, ali album je bilo nemoguće kupiti, jer je štampan u malom tiražu koji je rasprodat mnogo pre nego što sam ja počela potragu. Posrećilo mi se da do njega dođem tek tokom devedesetih godina, na čuvenim tezgama ispred SKC-a, prodavali su ga na audio kaseti. Iako nije bio u obliku vinila bila sam presrećna što sam uopšte uspela da ga nađem i konačno kompletno preslušam. U međuvremenu bend je izdavao nove albume i osvajao sve veći broj slušalaca, publika je rasla, i njihov zvuk se menjao. Koncerti koje su držali u Beogradu  za mene su postali dogadjaj koji se ne propušta. 

Nakon albuma S vetrom uz lice uočavam da su pesme postale pevljivije i manje mračne. Sledi objavljivanje Live albuma kojim sam ispunila vreme čekajući novi studijski album, vrteći slike po glavi sa koncerata na kojima sam bila, uživajući u tim sećanjima.  U silnom iščekivanju bivam solidno razočarana izlaskom albumom Ljubav. Odjednom su pesme komercijalizovane, i čini mi se kao da su  tekstovi izgubili onu filozofsku misao, sve je nekako jasno, čisto i umiveno. Nakon pesama  Olovne godine, Soba, Ruke, Umorna, Jesen, sad  dobijam album Ljubav. Za mene su te pesme apsolutno neuporedive sa novim. Delovalo mi je kao da se sve promenilo, to nije ono što sam ja očekivala. Oduševljenje bendom koje me godinama držalo nekako je splasnulo.  No,  vratiću se EKV-u kasnije, kroz neke druge pesme, možda najviše uz Dum Dum album, jer kako je Milan Mladenović i sam rekao „kako da ostanem isti, kako da sačuvam sebe od promene, samo putem promene“, pa su i meni promene postale prihvatljivije.

Imam utisak, ako me sećanja ne varaju, da su nakon albuma Ljubav, EKV postali svačije dobro, nastupila je prava euforija i masovno zaklinjanje u njihovu muziku, baš sa tim albumom koji je meni označio osetan pad dotadašnjeg kvaliteta. Odjednom je počelo da se juri na koncerte kao što se kasnije jurilo na Džeja ili Cecu, što sigurno nije dokaz kvaliteta, već više pokazatelj opštenarodne euforije za nečim što je moderno u nekom trenutku (ovo otvara dosta široku polemiku kako smo kao društvo od EKV-a stigli do ove druge euforije). Znam da se album Ljubav smatra jednim od najboljih rock izdanja na području tadašnje Jugoslavije, ali eto meni baš nije legao, što je samo stvar ukusa, nikako ne otvaram polemiku o kvalitetu, jer njihov doprinos rock muzičkoj sceni je nemerljiv.  Nakon ovog albuma koncertni nastupi su se preselili u halu Pionir što govori o omasovljavanju publike, ali meni su ipak ostali draži nastupi u intimnijoj atmosferi značajno manjeg prostora sale ili bašte SKC-a. Njihovi nastupi u ovom prostoru davali su im više slobode za muzičke improvizacije u pesmama, tako da su pojedine pesme zvučale mnogo  bolje nego na samim albumima. I tada  mi se činilo  da se sa preseljenjem u prostor Doma omladine polako izgubila  ta spontanost na sceni. Dakle sve je ostalo sjajno uvežbano i upeglano, pa i ne čudi što su smatrani za bend koji bolje zvuči uživo nego na albumima (kasnije je ovaj opis pratio i DLM, sa čime se takodje slažem), ali se izgubila spontanost u svirci . Mislim da je prateći vokal Bojana Pečara zvučao mnogo skladnije uz glas Milana od Tanje Jovićević kasnije. Sve je nekako bilo sirovije, rokerskije ili psihodeličnije a savršeno harmonično.

Iako sam više volela njihov stil sa početka, mračnu, depresivnu rock psihodeliju, čini mi se da su se pred kraj i sami nekako vratili tom zvuku, pa su zatvorili krug, od Geta do Anestezije, u svakom smislu.

Nakon albuma Neko nas posmatra, a ispostaviće se poslednjeg albuma benda EKV, pojavio se album Angel's breath koji je Milan Mladenović uradio zajedno sa Mitrom Subotićem Subom (Rex Ilusivii). Konačno nešto što apsolutno prija mom uhu, od početka do kraja albuma, to je taj zvuk, to su ti tekstovi,  kao sa početka karijere EKV-a, melodije pomalo uvrnute, ali ulaze u uši i kad ih jednom prihvatiš one ostaju dugo u tebi, da ih nosiš i pamtiš i uvek rado vraćaš na play listu. Nisam pomišljala da će to biti Milanova zavšna reč.

Sada kada se osvrnem na sve to, na rad i stvaralaštvo EKV-a, imala sam neverovatnu sreću da sam odrastala uz njih i da sam bila u prilici da ih više puta gledam i slušam uživo.
Sva kasnija izdanja raznih kompilacija, nakon kraja benda, izgledala su mi kao iz Čorbine pesme Rasprodaja bola. No, ipak je bolje da njihov rad i koncerti budu sačuvani od zaborava, kao što je slučaj i sa albumom Iznad grada.

Ivana Ranković

{ 1 коментара... read them below or add one }

  1. Sjajno! Njihov live album je jedan od mojih njaoimljenijih, ukljucujuci i muzicku kolekciju svetskih zvezda.

    ОдговориИзбриши

- Copyright © MUZIKA OKUPLJA - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -